Interview med fysio- og ergoterapeut fra Sundhedscentret
Vi har et ønske om at forbedre
kommunikationen mellem sundhedspersonale og patient/borger med apoplexi, især frontallapsskadede. Vi har derfor undersøgt de værdisæt terapeuterne
fra ”neuroenheden” på sundhedscentret i Hjørring har. Disse stemmer godt
overens med det, vi vægter højt i mødet med patient/borger, og vi har derfor
valgt at interviewe dem, for at få et indblik i deres arbejde og kommunikation
med apoplexipatienter.
Interviewform
Vi har valgt at lave et kvalitativt
interview med en ergo- og en fysioterapeut, hvor vi har muligheden for at
spørge dybere ind til de besvarelser de kommer med. Vi får på denne måde mere
fyldestgørende viden om området.
Vi har desuden valgt at lave et
semistruktureret interview, hvor vi på forhånd har lavet de spørgsmål vi gerne
vil stille, men samtidig har vi muligheden for at afvige fra disse. Dette giver
os muligheden for at stille dybere spørgsmål ud fra, hvad de siger. Vi kan
derfor få information vi ikke havde forventet, men samtidig har vi lavet
spørgsmål ud fra, hvad vi i hvert fald gerne vil vide. (Aarhus Universitet, 2016).
Forberedte spørgsmål
- Hvilken funktion har du/I?
- Hvilke værdier lægger I vægt på i arbejdet med patienten/borgeren?
- Hvordan inddrager I patienten/borgeren?
- Gør I noget ift. PADL?
- Får I noget ekstra undervisning i kommunikation, når I starter?
- Har I nogle bestemte kommunikative redskaber I bruger ift. frontallapsskadede?
- Hvor meget er den enkelte borger med i planlægningen af træningen?
- Evaluerer borgerne på deres behandling/træning?
- Oplever I problemer med overleveringen ved udskrivelse fra sygehus?
- Oplever I at der er patienter, der er visiteret til rehabilitering, der ikke dukker op til aftaler, fordi de ikke synes det er nødvendigt?
- Føler I jer begrænset af systemet/noget samfundsøkonomisk?
Under
interview
Da vi kun var to gruppemedlemmer
afsted, valgte vi at medbringe en diktafon for at minimere fejlkilderne, og for
at alle gruppemedlemmer har de samme forudsætninger. Derfor startede vi med at få
de to informanter til at skrive under på en samtykkeerklæring, så de kunne se,
at vi ville bruge det i undervisningssammenhæng og slette det efterfølgende.
Dette har vi gjort grundet nogle etiske og juridiske retningslinjer og
overvejelser.
Under interviewet fandt vi ud af, at det er svært at stille spørgsmålene som man har skrevet ned, og vi blev også nødt til at omformulere og finde på nye.
Under interviewet fandt vi ud af, at det er svært at stille spørgsmålene som man har skrevet ned, og vi blev også nødt til at omformulere og finde på nye.
Spørgsmål
vi fik stillet
- Hvad er jeres funktion?
- Hvordan samarbejder I med hinanden?
- Hvordan er deres fremtid, når de kommer hjem, socialt osv.? Hvilke udfordringer har de?
- Hvilke værdier vægter I højt i samarbejdet med patient/borger?
- Hvis patient/borger siger ting som ikke er i orden, hvordan håndterer I så det?
- Handler det om den måde vi kommunikerer med hinanden på? Hvad er udfordringerne, hvordan oplever I det? Arbejder vi på samme måde indenfor primær og sekundær sektor?
- Hvordan arbejder I sammen og hver for sig?
- Får I en genoptræningsplan fra stedet de er udskrevet fra?
- Er genoptræningsplanen relevant i forhold til hvor patienten er?
- Evaluerer patient/borger på træningen?
- Hvad gør I hvis patient/borger ikke dukker op til aftaler?
- Kan I føle jer begrænset af systemet, ressourcer, bureaukrati?
Efter
interview
Efter interviewet har alle
gruppemedlemmer hørt det, og vi har talt om, hvad vi kan bruge besvarelserne
til. Det er meget interessant at høre om det arbejde de laver, og det har været
meget nyttigt at høre, hvilke redskaber de bruger.
Enhver borger skal efter udskrivning fra sygehuset iht. sundhedslovens § 84 tilbydes genoptræning, hvis der er lægefagligt begrundet behov. Samtidig skal den iht. sundhedslovens § 140 være vederlagsfri. (Sundhedsloven)
Enhver borger skal efter udskrivning fra sygehuset iht. sundhedslovens § 84 tilbydes genoptræning, hvis der er lægefagligt begrundet behov. Samtidig skal den iht. sundhedslovens § 140 være vederlagsfri. (Sundhedsloven)
Kommentarer
Send en kommentar