Tværfaglig

Begrebet tværfaglighed 
Forskellige faggrupper skal varetage specialiserede opgaver. Faggrupperne skal finde fælles forslag til det centrale (undersøge, pleje og behandle syge mennesker). Det handler også om, at de skal kunne strukturere denne indsats.
Tværfaglighed er som begreb i praksis en bred betegnelse for samarbejdet mellem to eller flere faggrupper. (Just. 2013)


Grundstenen for det bedste patient forløb er godt tværfagligt samarbejde.
Patienten får den bedst tilpassede behandling, når der er tværfaglighed, høj monofaglighed og med inddragelse af patient og pårørende.
For at der overhovedet kan være en god tværfaglig indsats, kræver det høj monofaglig ekspertise og fleksibilitet, så ny viden og behandlingsmetoder kan komme i brug. (Iversen. 2012)

Rehabilitering og behandling
På apoplexiafsnittene er der et tværfagligt team, som tilrettelægger behandling og rehabilitering for den apoplexiramte. Sådan et team består ofte af læge, sygeplejerske, ergo- og fysioterapeut. (Iversen. 2012)
Teamets funktion er at forbygge tilstødende komplikationer, tidlig mobilisering og rehabilitering af den apoplexiramte. (Andersen. 2012) (Iversen. 2012)

Målene bliver lavet med så meget  patientinddragelse som muligt, så de bliver meningsfulde for patienten. Dermed også sagt at det har stor betydning, at målene lægger sig op ad patienten, der så vidt muligt kan få et selvstændigt liv, så der kan opnås en forståelse af selvoplevet livskvalitet. (Forchhammer. 2012)
Vi har set på det meget kritisk, da patienter med kognitive, motoriske, sproglige og adfærdsmæssige problemer ofte kan have svært ved at udtrykke sig verbalt. Derfor kan det være et problem, at indgå aktivt i rehabiliteringen, da det at kunne formulere og kommunikere egne ønsker og mål kan være en udfordring for patienten. Især patienter med nedsat kommunikation, hukommelse og sygdomsindsigt kan være en særlig patientgruppe, fordi der kræves særlig neurofaglige kompetencer og specialviden, når disse patienter skal inddrages i rehabiliteringen. 
(Forchhammer. 2012)

Vi ønsker derfor også at sætte mere fokus på kommunikation og relation, så vi måske lettere kan forstå patientens ønsker og behov.
På bloggen har vi præsenteret Fundamentals of Care, fordi det at skabe en relation igennem hele patientforløbet skaber en stor tillid mellem patient og sundhedspersonale. Det er lettere kan få opfyldt patientens behov, når de åbner sig op og stoler på personalet.

Da ergo- og fysioterapeuter er med i en stor del af patientforløbet, og ikke er vores kompetenceområde, har vi været ud at interviewe en ergo- og fysioterapeut, for at få en bedre viden om deres arbejde med patienten.



Kommentarer

Populære opslag